Opintopäiväkirja

Tämä sivu on pyhitetty HAMK:n opinnoille ja toimii kanavana ohjaajille tuohon suuntaan. Täyttä hepreaa siis muille, mutta tällaista se mun maailma opintojen suunnalla on...



cSchool 2015 - 2016:
Projekti 1: Dustcontrol Inc. - Digitaalisen markkinoinnin kehittämisuunnitelma
Projekti 2: HL-Concept - Markkinointistrategian uudistaminen yritystoiminnalle



Projekti 1: Maanantai 11.1.2016
Sekavaa, epäselvää ja iso kasa kysymysmerkkejä. Joululoma teki selvästi tehtävänsä, koska muistikuvat siitä, mitä olimme seuraavaksi tekemässä olivat hyvin hatarat. Skypetimme ryhmän kesken tänään ja tulimme siihen tulokseen, että vedetään vaan projekti kasaan. Meillä on jo pitkään ollut nippu irrallisia osia, joista pitää vaan liittää yhdeksi kokonaisuudeksi ne ydinkohdat. Eli loppujen lopuksi aika yksinkertaista...? Päämääräksi otimme tammikuun lopun ja siinä myös aiomme pitäytyä. Uskon, että haastavinta tulee ehdottomasti olemaan juuri "sen oikean" tiedon esiintuonti ja ylimääräisten turhuuksien välttäminen. 



Mielipiteeni cSchoolin käytänteistä ja järjestelmän toimivuudesta ei ole vielä ajankohtainen, mutta palaan siihen asiaan sitten, kun projekti itsessään on valmis. Sen verran voin kuitenkin paljastaa, että päälimmäinen ajatus ei ole yltiöpositiivinen. cSchool-kurssin suunnittelijat taisivat haukata liian ison palan kakusta kerralla ja toteutus ei ollutkaan käytännössä sitä, miltä se näytti paperilla. Ikävä moodlea! :D


Projekti 2: Maanantai 14.12.2015
Kyhäsin tänään lyhyen tiivistelmän projektistani powerpoint-muotoon. Yllätys yllätys, kuvittelin sen olevan nopea homma, mutta toisin ilmeisesti kävi, kun illan Salkkari-hetkikin meni puoliksi ohi. Valmista tuli joka tapauksessa ja hiuksetkin ovat vielä päässä, vaikka englannin osuus päästi kyllä suusta ulos enemmän kuin yhden rumaksi luonnehdittavan sanasen. En pysty tuotosta tähän liittämään, mutta Yammerista löytynee. Nyt Siltsu-skumppaa naamariin, kouluhommat on tältä illalta tehty!

Projekti 1: Torstai 4.12.2015
Laadimme viime viikonlopun aikana ryhmämme kanssa projektikanvaasin selkeyttämään tulevaa tekemistämme. Sen tekeminen oli osittain haastavaa, koska asioita piti miettiä tarkasti ja jaotella todella pieniin kokonaisuuksiin. Kolmen hengen ryhmässä saimme mielestäni kuitenkin osiot jaettua tasapuolisesti ja yhteenveto saatiin niputettua joustavasti. 



Maanantain ohjaustapaamisessa saimme ohjaajaltamme Anne-Maaritilta paljon uutta informaatiota liittyen projektin tuleviin vaiheisiin. Tuntui, että uusia käsitteitä tuli ehkä liikaakin, mutta yritetään selvitä. Avaava ja tärkeä näkökulma ohjaajaltamme oli myös se, että B2B-markkinointi harvemmin keskittyy Facebookin ja Instagramin hyödyntämiseen, koska ne ovat B2C-markkinoinnin väyliä. Näin jälkeenpäin ajateltuna, näinhän se loogisesti juuri menee. Itse tavallisena kaduntallaajana sitä vain harvemmin tulee ajatelleeksi, että yritysmaailmassa samat väylät eivät ole sopivimpia kaikille. Mielestäni oli hyvä, että tämä tuli esille tässä vaiheessa, ennen kuin olisimme ehtineet laajemmin perehtyä kyseisiin markkinointikanaviin. Facebook ja Instagram vaihtukoon siis suosiolla LinkedIn:iin

Ohjauksessa tuli myös esille muutamia avoimia kysymyksiä, mihin toivottavasti löydämme vastauksen työn edetessä. "Miten markkinointisuunnitelma kasvattaa myyntiä?" tai "Onko sama markkinointimalli toimiva myös muille yrityksen sektoreille?". Työt jatkuvat tulevina viikkoina muun muassa USA:n markkinointikanavien tutkailulla sekä viitekehyksen ja yritysblogin suunnittelulla. Stressi projektista on tällä hetkellä todella suuri, mutta luotan siihen, että selviämme tästäkin haasteesta jonakin päivänä voittajina. Tiimimme ainakin puhaltaa yhteen hiileen! :) 


 


Projekti 2: Keskiviikko 3.12.2015
Kävin torstai-aamupäivällä tapaamassa HL-Conceptin yrittäjä Helena Lehkosta Hämeenlinnassa. Sitä ennen tein itse hänen laatimansa arvoanalyysin, joka siis perustuu työmaailman arvoihin. Tapaamisemme aluksi Helena esitteli minulle testini tuloksen ja tunnistin niistä kyllä suurilta osin itseni. En siis epäile testin toimivuutta tai sitä, etteikö se antaisi oikeanlaisia suuntaviivoja uusien työntekijöiden rekrytoinnissa ja uuden työyhteisön sopeutumisvaiheessa. Sen sijaan pohdin, miten tällaisesta arvoanalyysistä saisi kannattavan myyntituotteen ns. "isojen pukumiesten" keskuudessa. Samanlainen näkökulma tuli ohjaajiltani Markulta ja Vesalta maanantain ohjauksessa. Kysyinkin Helenalta hänen asiakaskunnastaan ja hän sanoi, että naisia ja miehiä on melko tasapuolisesti, mikä yllätti suuresti. Olin mieltänyt tämäntyyppisen tuotteen ehdottomasti naisten jutuksi!



Toisena kokonaisuutena otin esille, HL-Conceptin nettisivut, jotka eivät mielestäni ole niin myyvät arvoanalyysia kohtaan kuin olisi mahdollista. Samalla sivulla esitelty Lehkosen vetämä pilates menestyy tällä hetkellä loistavasti Hämeenlinnassa ja kysyntää riittää välillä liikaakin. Itselleni kuitenkin pisti nettisivuilla erityisesti silmään se, että kaksi niin eri maailmoista olevaa asiaa oli liitetty samalle sivustolle. Minusta tuntui, että pilates vaikutti arvoanalyysin tuotteistamiseen negatiivisesti tehden siitä hieman "hörhön" kuvan. Ehdotin Helenalle, että erottaisimme ne toisistaan ja hän sanoi, että se on ehdottomasti tarkoituskin. Peukku sille!

Sain Helenalta mukaani kasan papereita, joissa oleville teksteille sain luvan käyttää vapaata muokkausta. Papereissa on yleinen esittely arvoanalyysin periaatteista ja ranskalaisin viivoin lyhyet esittelyt kaikista arvoympyrän tuloksista. Ensimmäisenä kiinnitin huomiota luettelomaiseen kirjoitustyyliin ja päätin, että muutan jokaisen arvokuvauksen lausemuotoon. Näin siitä tulee mielestäni selvästi ymmärrettävämpi kokonaisuus ja pystyn linkittämään asioita toisiinsa. Helena oli tyytyväinen muutoksiini ja otti ne nyt virallisesti käyttöön arvoanalyysissään. 



Arvoanalyysistä on tarkoitus tehdä kokonaan sähköinen versio ja se on hyvällä mallilla Helenan yhteistyökumppaneiden työn alla. Joulukuun puolessa välissä, saamme toiselta yhteistyökummpanilta lisämateriaaliahköiseen arvoanalyysiin ja sen kimppuun käymme seuraavaksi. Vuorossa on siis luovempaa työskentelyä, sommittelua, värimaailman miettimistä ja kotisivujen päivittämistä, jotta tuotteesta saadaan mahdollisimman toimiva myös digitaalisessa maailmassa. 

Projekti 2: Sunnuntai 22.11.2015
Perjantaisessa aamutokkurassa hoidin tämän projektin ensimmäisen selvittelypuhelun ja sitä se todellakin oli. 20 minuutissa sain paljon selkeämmän kuvan siitä, mitä oikeastaan tulen tekemään ja mihin liittyen. Markkinointisuunnitelma kun käsitteenä on niin hirveän laaja, eikä sen luonteesta tai tarkoituksesta pysty päättelemään mitään ennen kuin ottaa toimeksiantajan tarpeista selvää. Iloiseksi yllätyksekseni minulle valkeni, että 

a) yritys panostaa hyvinvointipalveluihin työelämässä
b) toimeksiantaja tarvitsee apua kirjallisen tekstin luomisessa ja
c) tajusin, että minusta voisi todella olla apua! 

En ala hihkumaan liian aikaisin, koska tiedän liian hyvin, että asiat harvoin menevät niin kuin niitä etukäteen suunnittelee. Mutta en silti voi olla innostumatta tästä tehtävästä, koska varovasti epäilen, että taidan sopivassa määrin päästä syvemmälle vahvuusalueideni piiriin kuin oletinkaan. Olen juuri kouluttanut itseäni omien kokemusten sekä virallisen koulutuksen parissa hyvinvoinnin alalla, tehnyt kasan markkinointiin liittyviä harjoituksia HAMK:n kursseilla sekä vähän väliä "runoillut" jotain pientä omaksi ja muiden iloksi tai suruksi. Joten... miksi en odottaisi ensi viikon tapaamista toimeksiantajan kanssa hyvillä mielin, sanokaapa se!

Projekti 1: Keskiviikko 18.11.2015
Odottamani ensimmäinen ohjauskerta tuli tarpeeseen ja sain vihdoin vinkkejä siihen, mistä tällaisessa projektissa olisi syytä lähteä liikkeelle. Projektikanvaasin laatiminen ajatustasolla tuntuu yksinkertaiselta, mutta on kaikkea muuta. En osaa tarkkaan sanoa, miksi näin, mutta uskon sen johtuvan siitä, että tarkkaa kokonaiskuvaa projektin luonteesta ei edes vielä ole. Tällä hetkellä tuntuu lähinnä siltä, että palaset putoilevat yksitellen mukaan kokonaisuuteen ja arvoitukseksi jää, kuinka paljon niitä loppujen lopuksi kertyy… Koen sen suurena haasteena, koska en pysty ennakoimaan, mitä seuraavaksi on tulossa. 



Tekemisen aloittaminen on aina haastavin osa, eikä tämä tee poikkeusta. Suunnittelimme ryhmässä, että jokainen kerää jotakin aloitusmateriaalia ja niputamme ne yhteen ensi viikolla. Pää lyö tällä hetkellä tyhjää, mutta eiköhän tämä tästä, kun vauhtiin pääsee. Sen sijaan tuntuu, että suurempaa stressiä aiheuttaa jatkuvat muutokset moduulien toteuttamisessa ja epätietoisuus siitä, millaisia kokonaisuuksia niistä muodostuu. Vaikuttaa siltä, että opettajat eivät itsekään tiedä suunnitelmiensa päämäärää ja me opiskelijat puolestaan olemme ”koekaniiniryhmä.” En sinänsä missään nimessä ole projektityöskentelyä vastaan, mutta kaipaisin ehkä varmuutta siitä, että paljonko mikäkin tehtävä suoritusten joukossa merkitsee. Ehkä olen liian kauaskatseinen, mutta en vain haluaisi taas toukokuussa todeta, että ”hups, 10 opintopistettä pitäisi taas korvata jälkikäteen!”


                                                           


No mutta murheita on aina... positiivisena asiana mielessä on joka tapauksessa se, että itse aiheena amerikkalaiseen firmaan tehtävä projekti tuntuu erityisen kiehtovalta. Mielestäni on hienoa, että tällainenkin mahdollisuus aukesi. Yksin en olisi tällaiseen uskaltautunut, mutta onneksi yksi ryhmäni jäsenistä on saanut jalansijaa myös Amerikan puolella :).





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti