sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Koululiikunnan kaikki mahdollisuudet hyödynnetty?!



Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole pitää sen kummempaa terveyssaarnaa, vaan enemminkin tuoda esille liikunnan tarjoamat mahdollisuudet muiden (puuduttavien?) oppiaineiden ohella.

Monesti kuulee puhuttavan liikunnan tärkeydestä. Tottahan se on, liikunta on tärkeää etenkin meille nuorille ajatellen meidän tulevaisuuttammekin terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Siksipä heitänkin ilmoille kysymyksen, miksi asiaan panostetaan minimaalisen vähän esimerkiksi lukioissa?

Kun nuorilta lukiolaisilta kysyy, kuinka moni pitää koululiikunnasta, suurin osa, sukupuoleen katsomatta, on sitä mieltä, että se on rentouttava piristysruiske pitkien ja raskaiden koulupäivien keskellä. Eikä ihme, onhan se loistava mahdollisuus päästä purkamaan ylimääräistä energiaa ja jättää ”viisas ajattelu” hetkeksi taka-alalle. Huolimatta kaikesta tästä positiivisesta asenteesta liikuntaa kohtaan, koululiikunnan osuus lukion opintosuunnitelmassa on prosentuaalisesti hyvin pieni. Yhteensä reilut kaksi ja puoli vuotta opiskelua ja vain noin 14 viikon ajan liikumme kolmen oppitunnin verran viikossa! Määrä on hälyttävän pieni; sen pystyy jokainen päättelemään ilman sen kummempaa pitkän matematiikan lukemista.

Toki lukiossa on valittavana paljon ylimääräisiä liikuntakursseja. Lukumäärältään näiden ylimääräisten liikuntakurssien tarjonta Väinö Linnan lukiossa onkin mielestäni erittäin hyvä. Ongelmaksi muodostuukin jossakin määrin näiden kurssien sisältö. Valittavina kursseina on normaalisti yksi palloilukurssi, yksi musiikkiliikuntakurssi, yksi koulun ulkopuolisten lajien kurssi jne. Poikkeuksena on kuitenkin jopa kolme jääpelikurssia. Tässä tapauksessa sana ”jää” on lyhyydestään huolimatta suhteellisen merkittävä, ainakin silloin, kun mietitään esimerkiksi tyttöjen osallistumista kurssille. En tietysti voi asiaa yleistää, mutta ainakin omasta puolestani voin todeta, että osallistuminen kyseisille kursseille ei hirveästi innosta, koska omat luistelutaidot ovat sen verran heikohkot, että pystyssä pysyminenkin saattaa välillä tuottaa hankaluuksia…

Mietinkin siis sitä, miksi jääpelikursseja on tarjolla paljon enemmän kuin esimerkiksi palloilukursseja. Kaikkihan nyt tietävät, mitä jäällä tehdään: luistellaan ja pelataan jääkiekkoa - totta kai! Palloilukurssien sisältö sen sijaan on muokattavissa moneen muotoon. Syksyisin ja keväisin on mahdollisuus pelata muun muassa pesäpalloa, jalkapalloa ja tennistä. Talvisin puolestaan lentopalloa, sählyä yms. Yhden ainoan palloilukurssin sisältö muovautuukin pitkälti sen mukaan, mihin aikaan vuodesta se pidetään. Jos kursseja olisi enemmän valittavana, pystyttäisiin niiden aikana pelaamaan tasapuolisesti kaikkien mielestä mieluisaa palloilulajia ainakin jossakin vaiheessa, ja samalla liikunta muuttuisi varmasti monille mielekkääksi, jos se ei sitä vielä ole ollut!


(Urjalan Sanomien kolumni 11.4.2013)










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti